By - - 0 Comments

Hela mitt liv kretsar på ett eller annat sätt kring bildning, så när jag fick reda på att professorn och idéhistorikern Sven-Eric Liedman skulle föreläsa om ämnet ”Varför behöver vi bildning?” var jag såklart tvungen att boka biljetter till eventet. Liedman har under många år forskat vid och undervisat på Göteborgs universitet. Han har också skrivit massa bra böcker om idéhistoria, i regel om temata som verkligen berör och spelar roll. Under mina tidigare år – alltså före jag började läsa på universitetet – var boken I skuggan av framtiden en av mina absoluta favoritböcker om just idéhistoria. Eftersom Liedman har haft en lång karriär har han hunnit fördjupa sig i en hel del ämnen. På sistone har han utmärkt sig för sina kunskaper om och perspektiv på skola, utbildning och bildning, och det var detta han föreläste om på Kulturhuset Komedianten i Varberg.

På föreläsningen ”Varför behöver vi bildning?” pratade Sven-Eric Liedman om skillnaden mellan utbildning och bildning. För honom finns det en tydlig distinktion; utbildning rör sig om kunskap man förvärvar under en bestämd period medan bildning är ett livslångt lärande, något man aldrig kan bli färdig med. Trots att det finns föreställningar om att vissa former av bildning väger tyngre än andra, menar Liedman att all den kunskap man lägger ner sin själ i är bildning. Med andra ord framlyfte han att ingen bildning är bättre än den andra, det viktiga är att vi aldrig slutar vilja lära oss och att vara nyfikna på saker. Oavsett om det gäller kunskap om hur man på bästa sätt tapetserar en vägg eller om hur man räknar ut ekvationer är det av vikt att vi kan relatera kunskapen till ett större sammanhang. Ingen kunskap uppstår trots allt i ett vakuum, och om vi glömmer bort kontexten förhåller vi oss inte kritiska till kunskapen.

Då jag har arbetat som pedagog i Varbergs skolor i sex års tid var det med stort intresse som jag lyssnade på Sven-Eric Liedmans tankar om dagens grund- och gymnasieskolor. Under föreläsningen lyfte han samma frågor som han bland annat har tagit upp i boken Hets! En bok om skolan. Liedman anser att dagens skola befinner sig på villovägar. I stället för att läsa och leka sig till bildning utbildas eleverna till att klara prov. Hetsen och stressen kring proven kan leda till att eleverna inte lär sig väsentlig kunskap – såsom kritiskt tänkande – och att det de lär sig glöms bort när proven väl har gjorts. Jag lämnade föreläsningen med många intressanta funderingar. Christoffer och Therese var med mig vilket eldade på frågorna – de är mina bästa diskussionskompisar! Christoffer funderade exempelvis på frågan om införandet av medborgarlön kan öka bildningen i Sverige. Han och jag pratade om det här inpå natten.

Bild: © Marek / Adobe Stock.