By - - 0 Comments

”Här får jag skriva vad jag vill.” Förutom denna rubrik är bladet blankt, en oskriven tavla. Alltför ofta vet jag vad jag ska skriva och hur jag ska lägga upp texten. Det blir ju så när skrivandet är ett jobb. Att driva sajter och skriva för kunders räkning kräver en tydlig struktur i och målmedvetenhet med texterna. En artikel som ska bli läst tusentals, om inte hundratusentals, gånger måste följa en mall. Det är sällan att skriva lite som jag vill fungerar i kommersiella sammanhang, har jag märkt. Jag är överlycklig att jag äntligen har knäckt koden för ett mera professionellt skrivande, men faktiskt saknar jag kreativiteten och friheten i det jag gör. Före jag blev yrkesskribent skrev jag vad jag ville och när jag kände för det. Det spelade ingen roll om texten blev en dikt, en novell eller ett blogginlägg, det viktiga för mig var att jag hade fått ge utlopp för det jag bar inom mig. Man skulle kunna säga att skrivandet – det kreativa skrivandet – var ett slags terapi för mig.

Under hela uppväxten och tiden när jag var en ung vuxen lyckades jag hålla livsglädjen brinnande, och detta tack vare att jag läste, fantiserade och skrev nästan varje dag. Hur ont jag än hade i kroppen en dag – ja, även om jag fick stappla fram på kryckor – kunde jag ändå känna att dagen hade varit bra, meningsfull, jag hade trots allt gjort det jag älskade mest av allt. På många sätt är att skriva kreativt det som har hjälpt mig att ta mig igenom tjugo svåra sjukdomsår, och jag skulle råda alla som på något vis brottas med livet att fatta pennan. För mycket riktigt, som jag tidigare har skrivit om på Bättre hälsa, har kreativt skrivande en mängd hälsofördelar. Från att kunna förändra upplevelsen av en sjukdom till att kunna ge redskap för stresshantering – läs mer om hälsoskälen till att skriva här! För mig har den mest läkande skrivövningen varit så kallad flödesskrivning. Att skriva i ett flöde är både det enklaste och svåraste du kan göra, för det handlar mest av allt om att bara skriva av dig.

Så här gör du flödesskrivning

  • Sätt en timer på 5-10 minuter. Jag rekommenderar att du börjar med korta sessioner och sedan ökar tiden successivt.
  • För att göra det enklare för dig; välj ut en mening eller ett ord du ska börja med. Det här är dock valfritt.
  • När timern startar – skriv det första du kommer att tänka på. Även om du inte tänker på något särskilt – skriv! Om du bara har ett ord ringandes i huvudet skriv ner det om och om igen. Till slut lossnar det.
  • Varför ska du bara skriva på och ta med ”oviktiga saker”? Det kan vara så att det där enstaka ordet – eller må det vara en situation – som du inte kan släppa tanken på stressar och stör. Att sätta ord på det besvärliga kan hjälpa dig att slappna av.
  • Testa att flödesskriva i en vecka så att du ger dig själv en chans att komma in i det. När du märker hur gott det gör dig att skriva helt utan krav och press – du behöver inte visa texterna för någon och övningen handlar mer om att skriva än om att göra rätt eller fel – kan det vara svårt att släppa taget om det. Du har helt enkelt hittat en grej som passar dig.

Bild: © Fiedels / Adobe Stock.