By - - 0 Comments

Ring, eller Ringu, har ända sedan jag första gången såg den japanska versionen av skräckfilmen varit en av mina absoluta favoriter bland spökhistorier. Jag har länge, länge tänkt att jag ska läsa boken som filmen bygger på. Nu har jag under några gastkramande kvällar läst Koji Suzukis litterära alster, en fantastisk blandning mellan thriller och skräck. Även om boken skiljer sig något från filmen – eller egentligen tvärtom (!) – blev jag inte besviken.

Handlingen i Suzukis Ring är förlagd till ett samtida Japan. Journalisten Asakawa har inte skrivit bra och spännande artiklar på ett tag, så när han hör talas om fyra tonåringar som har dött en märklig död, och dessutom på samma dag, börjar han genast nysta i mysteriet. Ganska snart inser Asakawa att mysteriet till och med är ännu märkligare än vad han trott. När ett spår leder honom till den stuga i vilken tonåringarna hade bott exakt en vecka före deras död, eskalerar märkligheterna.

Asakawa hittar ett videoband som han tror kan ha en koppling till tonåringarnas död. Den nyfikenhet han känner förbyts till fasa när till synes slumpartade bilder spelas upp på TV-skärmen. Filmen slutar med varningen ”Du som har tittat på den här filmen kommer från och med nu att dö om vecka. Det finns bara ett sätt att överleva, och det är-”. Det hade varit enkelt att avfärda varningen som rent trams, som ett spratt. Men tonåringarnas död i kombination med att det börjar spöka för Asakawa gör att han måste ta videobandet på allvar. Asakawas kamp mot tiden försvåras ytterligare när hans familj av en händelse ser på filmen. Plötsligt är det inte bara hans liv som står på spel.

Det som lockar mig med japansk film och litteratur är att berättelserna skiljer sig från de berättelser jag brukar se och läsa, och för mig har Ring alltid inneburit en unik upplevelse, varför jag blir än mer skrämd såväl av boken som av filmen. Med Ring inleder Suzuki, som är känd som en av de största och bästa skräckförfattarna i Japan, en bokserie. Böckerna som följer efter Ring är bland andra Spiral och Loop. Jag har inte läst hela bokserien – ännu! Det kommer, för det var längesedan jag läste en bok som jag tyckte var så nervpirrande som Ring.

Koji Suzuki skriver rappt och medryckande, både meningsuppbyggnaden och tonen är enkel, nästan minimalistisk. Den språkliga träffsäkerheten gör att Suzuki snabbt bygger upp en skräckinjagande stämning, helt utan klyschor och billiga knep. Atmosfären håller genom hela boken. Jag kan varmt rekommendera Koji Suzukis Ring, framför allt till dig som är på jakt efter nagelbitande läsning, som tillåter dig att försvinna in i en underlig värld, inte helt olik vår egen. Ändå betydligt mörkare.

Läs Koji Suzukis Ring!

Ringu av Koji Suzuki

skräck, rysare, bok, recension, litteratur, skräckbok, skräcklitteratur, japansk skräck, japansk kultur